Αυτοκινητόδρομοι: Αποζημίωση 40 Εκατ. Ευρώ Λόγω Του Lockdown Της Άνοιξης
Τα 40 εκατ. ευρώ άγγιξε η αποζημίωση των 5 μεγάλων αυτοκινητόδρομων της χώρας για την περίοδο του πρώτου lockdown της χώρας. Σύμφωνα με αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύτηκαν ανά αυτοκινητόδρομο για την περίοδο από 1η Ιανουαρίου μέχρι και την 30η Ιουνίου για “γεγονότα ευθύνης δημοσίου” τα παρακάτω ποσά:
-Νέα Οδός (τμήματα Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας και Αντίρριο-Ιωάννινα (Ιόνια Οδός)): 13,36 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 15,40 εκατ. ευρώ)
-Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Ράχες Φθιώτιδας-Κλειδί Ημαθίας) : 6,37 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 7,08 εκατ. ευρώ)
-Αυτοκινητόδρομος Μορέας (Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη): δεν πήρε κάποιο ποσό καθώς σύμφωνα με την παραχώρηση αποζημιώνεται ανά εξάμηνο (είχε ζητήσει 6,43 εκατ.ευρώ)
-Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα): 13,5 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 17,42 εκατ. ευρώ)
-Γέφυρα Α.Ε. (Ρίο-Αντίρριο): 5,3 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 5,8 εκατ. ευρώ)
-Κεντρική Οδός (τμήματα Σκάρφεια-Ράχες Φθιώτιδας και Ξυνιάδα-Τρίκαλα): 1,74 εκατ. ευρώ (είχε ζητήσει 1,94 εκατ. ευρώ)
Πρόκειται για αποζημιώσεις που διεκδίκησαν οι παραχωρησιούχοι κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας, όταν και επιβλήθηκαν οι περιορισμοί μετακίνησης για η μείωση της διασποράς της πανδημίας, με αποτέλεσμα οι ημερήσιες ροές να πέσουν σε πολύ χαμηλά όρια.
Για την ιστορία αξίζει να αναφέρουμε ότι τα ποσά που αιτήθηκαν οι παραχωρησιούχοι ήταν μεγαλύτερα από τις τελικές αποφάσεις του υπουργείου ΥΠΟΜΕ.
Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι θα υπάρξει και δεύτερη (πιθανόν και τρίτη) δόση αποζημιώσεων. Αυτό γιατί όσο διάστημα επικρατεί το lockdown που ξεκίνησε από τις αρχές Νοεμβρίου, δημιουργεί και πάλι μεγάλες μειώσεις στις ροές των αυτοκινητόδρομων. Αυτό μοιραία θα οδηγήσει και πάλι, από το νέο έτος, σε αιτήματα αποζημίωσης απώλειας εσόδων του Παραχωρησιούχου, λόγω συνδρομής Παρέμβασης του Δημοσίου, Γεγονότος Ανωτέρας Βίας και Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου, συνεπεία των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19 στα έργα παραχώρησης.
Αποζημιώσεις όμως διεκδικούν και άλλοι μεταφορικοί φορείς όπως το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας και τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια της Fraport.
Γιατί δίδονται οι αποζημιώσεις
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, οι αποζημιώσεις στα έργα παραχώρησης δίδονται γιατί σε αυτού του είδους τα έργα υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες δεσμεύσεις, τόσο από την πλευρά του παραχωρησιούχου, όσο και από την πλευρά του Δημοσίου.
Ένα από αυτά, είναι τα “γεγονότα ευθύνης Δημοσίου” και “ανωτέρας βίας”. Όταν δηλαδή, υπάρχει μεγάλη μείωση εσόδων λόγω παρέμβασης του κράτους ή από γεγονότα που δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε συνδυασμό και των δύο. Δηλαδή το κράτος για να προφυλάξει τον πληθυσμό του αποφάσισε για λόγους ανωτέρας βίας” να διακόψει τις υπεραστικές και διαπεριφερειακές μετακινήσεις.
Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μην μετακινούνται οχήματα, με ευθύνη του κράτους και να προκαλέσει τα αιτήματα αποζημίωσης από την πλευρά των παραχωρησιούχων.
Αυτό που έχει μεγάλο ενδιαφέρον σε αυτή την περίπτωση είναι η έκταση του lockdown από εδώ και μπρος καθώς ήδη έχουμε ξεπεράσει σε διάρκεια εκείνο της Άνοιξης και προς το παρόν δεν μπορεί κάποιος να εκτιμήσει με ασφάλεια πότε αυτό θα συμβεί.
Γιάννης Καραγιάννης στο ypodomes.com
Σύμφωνα με τις πρώτες πέντε αποφάσεις που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής και αναρτήθηκαν σήμερα στη «Διαύγεια», για την περίοδο του πρώτου lockdown (συνολικά για το πρώτο εξάμηνο του έτους έως το τέλος Ιουνίου 2020) προβλέπεται:
Δέσμευση ποσού 13.500.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 6.370.000 για τον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 13.360.000 για πληρωμή στον Παραχωρησιούχο «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 1.740.000 για καταβολή αποζημίωσης στον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ».
Δέσμευση ποσού 5.300.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.».
Η δυνατότητα αξίωσης αποζημίωσης προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων ώστε να υπάρχει κάλυψη διαφυγόντων εσόδων σε περιπτώσεις που υφίσταται «ανωτέρα βία» ή περιορισμός της κυκλοφορίας, για τον οποίο δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος, αλλά η ευθύνη βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο.
Στην αλληλογραφία που είχε ανταλλαγεί μεταξύ παραχωρησιούχων και υπουργείου Υποδομών, επισημαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση από τον Φεβρουάριο του 2020 εξέδωσε πλήθος Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) καθώς και Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) με έκτατα μέτρα για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας Covid-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας, επιβάλλοντας μεταξύ άλλων με κανονιστικές πράξεις σειρά περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στη λειτουργία επιχειρήσεων, στην προσέλευση των εργαζομένων στην εργασία τους, στις συναθροίσεις, στην κυκλοφορία των πολιτών, στις διανομαρχιακές μετακινήσεις, στις οδικές συνδέσεις με όμορες χώρες. Ως αποτέλεσμα κατά το διάστημα των περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στις μετακινήσεις η κυκλοφορία στα Έργο Παραχώρησης σημείωσε μεγάλη πτώση συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Σε γενικές γραμμές βάσει των συμβάσεων ως "Γεγονός Ανωτέρας Βίας" θεωρούνται όλα τα γεγονότα ή περιστατικά ή οι συνέπειες αυτών που ευρίσκονται εκτός της σφαίρας ελέγχου ή επιρροής των Μερών και που δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί ή προληφθεί ή αποτραπεί ακόμα και με καταβολή ιδιαίτερης επιμέλειας εκ μέρους των Μερών καθώς επίσης και οποιοδήποτε γεγονός ή περιστατικό για την επέλευση του οποίου δεν ευθύνεται κανένα από τα μέρη και το οποίο ο Παραχωρησιούχος δεν έχει την υποχρέωση σύμφωνα με την παρούσα να ασφαλίσει και δεν είναι πράγματι ασφαλισμένος, ή έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση ασφάλισης εν όλω ή εν μέρει.
«Ολα τα Γεγονότα Ανωτέρας Βίας, εκτός από εκείνα που βαρύνουν τον Παραχωρησιούχο (και στο μέτρο που τον βαρύνουν) θεωρούνται ως Γεγονότα Ευθύνης του Δημοσίου και αποζημιώνονται από το Δημόσιο», επισημαίνεται.
Οι παραχωρησιούχοι αξίωσαν αποζημιώσεις με επιχειρήματα κυρίως την κατάρρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινητοδρόμων εξαιτίας των περιορισμών που επιβλήθηκαν στην κίνηση και την αντίστοιχη κατάρρευση των εσόδων, ενώ από πολλούς επισημάνθηκε ότι καθυστέρησε και η εκτέλεση άλλων προγραμματισμένων εργασιών, όπως π.χ. Τα έργα συντήρησης.
Ειδικά η Ολυμπία Οδός συνδέει την ανάγκη άμεσης αποζημίωσης και με τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος τονίζοντας πως σε αντίθετη περίπτωση θα υφίσταται αδυναμία καταβολής ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους προς τους δανειστές με αποτέλεσμα την επέλευση Γεγονότος Ευθύνης του (Event of Default) το οποίο θα έχει ως συνέπεια την αδυναμία επίτευξης συμφωνίας για τη χρηματοδότηση του Τμήματος Πάτρας-Πύργου. Ο Παραχωρησιούχος υπογραμμίζει ότι η διαμορφωθείσα κατάσταση ενδέχεται, λόγω αδυναμίας εισαγωγής υλικών και ανταλλακτικών που προέρχονται από το εξωτερικό, καθώς και της απαγόρευσης συναθροίσεων και μετακινήσεων, να θέσει σε κίνδυνο τη λειτουργία και συντήρηση του Έργου σύμφωνα με τις καθορισμένες συμβατικές προδιαγραφές.
Στην περίπτωση της Νέας Οδού έχει συνυπολογιστεί και η αποζημίωση για απώλεια εσόδων λόγω Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου (από την αδυναμία λειτουργίας των Σταθμών Διοδίων Βαρυμπόμπης (πλευρικός), Αγίου Στεφάνου (πλευρικός) και Χαλκίδας (μετωπικός) - Υπολειπόμενες Εργασίες) για την χρονική περίοδο 01.01.2020 έως 30.06.2020 (1ο εξάμηνο 2020).




Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου